zesde leerjaar

Dit gebeurde er in de klas ...

Schooljaar 2018 - 2019


Afscheid!

Lieve zesdeklasser,


Ik wil je nog wat vertellen
Misschien wel voor de allerlaatste keer
Want jij gaat deze school voorgoed verlaten
En afscheid nemen doet altijd weer zeer

Je hebt het beste van jezelf gegeven
Ik heb je zeker heel wat geleerd
Ik had liever dat je was gebleven
Dat je er was, heb ik heel erg gewaardeerd

De tijd met jou die lijkt wel omgevlogen
In mijn klasje had je het behoorlijk naar je zin
Wat de toekomst verder gaat brengen?
Ik gun je een hoopvol nieuw begin!

Het is nu tijd om afscheid te nemen
Het is tijd voor een nieuwe start
Een deur die langzaam wordt gesloten
Maar onthoud dit : uit het oog, niet uit het hart!

Juf Petra - de juf van zedenleer


Bedankt voor de fijne tijd samen.
Ik wens je veel succes in je nieuwe school!
En spring nog maar eens binnen ... ;-)

Ik (r)ook niet!

In het zesde leerjaar besteden wij aandacht aan verslaving : gamen en roken. Het is belangrijk om dit te doen voordat de kinderen naar de middelbare school gaan. De meeste basisschoolleerlingen zijn ervan overtuigd dat ze nooit zullen gaan roken. Toch neemt vooral tussen de 12 en 14 jaar het aantal rokende kinderen sterk toe. Experimenteren met roken is niet onschuldig: kinderen kunnen al na enkele sigaretten verslaafd raken. We willen de kinderen helpen om ook in het middelbaar onderwijs sterk in hun schoenen te staan als het om roken gaat. Tijdens de lessen komen de gevolgen van roken aan bod. Verder oefenen de leerlingen onder andere met het 'nee zeggen' tegen een sigaret en discussiëren ze over stellingen. Wil je meer weten over wat je als ouder kan doen aan het voorkomen dat je kind begint met roken? Lees dan  hier.

Wat weet jij over roken? Test je kennis.

Het Grote Voortplantingsspel

Seksuele, affectieve en relationele vorming 

Een stukje uit de krant

... De meeste aandacht in het onderwijs gaat naar het biologische aspect. Sensoa pleit dan ook voor meer aandacht voor relaties en seksualiteit. "Zaken als verliefdheid, (online) flirten, duurzame relaties, leren praten over elkaars wensen, grenzen en gevoelens, omgaan met afwijzing, ... daar worstelen jongeren mee", stelt het expertisecentrum vast.  

Leerkrachten kunnen hierbij een essentiële rol spelen. "Leerkrachten kunnen een veilige klasomgeving creëren waarin alle leerlingen hun vragen durven stellen, ook als ze dat thuis niet durven", klinkt het. In het Sexpert-onderzoek uit 2013 zei bijna een vijfde van alle jongeren dat ze bij niemand in het gezin terecht konden met vragen over seks." ...

Méér aandacht voor relaties en seksualiteit. Een veilige klasomgeving creëren (in kleine groepen is dat makkelijker te realiseren) ... dàt is nu exact wat we doen in de zedenleerklas!  :-)  Zo vullen de lessen S.O. (gegeven door de klasjuf) en de lessen in de zedenleerklas over dit onderwerp mekaar goed aan.


Overgangsrituelen

ln alle culturen wordt belang gehecht aan de overgang van de kindertijd naar de puberteit. We maakten een reis rond de wereld om enkele overgangsrituelen te leren kennen.

In Latijns-Amerika is de 15de verjaardag van de meisjes erg speciaal. Het wordt de Quinceañera genoemd. Meisjes nemen tijdens dat feest afscheid van hun kindertijd. Ze dansen met hun vader, houden een speech om hun ouders te bedanken en krijgen hun eerste schoenen met hakken.  De mensen van Vanuatu, een eiland in Oceanië, hebben een ritueel dat 'land-duiken' genoemd wordt. Het lijkt een beetje op het moderne bungeespringen, maar het is een erg oud gebruik. En in het Amazonewoud moeten de jongens om man te worden zich laten prikken door honderden kogelmieren. Die zijn 3,5 cm groot! Ze steken het gemeenst van alle mieren! Dit ritueel moeten ze 20 keer uitvoeren om bij de mannen te horen. Auwch! Dan mogen onze kinderen niet klagen. Wie hier de overgang naar de puberteit viert krijgt meestal een leuk feest, mooie kleren en veel cadeaus en hoeft niet te bewijzen dat hij klaar is om toe te treden tot de grote mensen wereld. 

En leerlingen zedenleer? Vieren zij ook de overgang van de kindertijd naar de puberteit? 
Jazeker! Met het Feest van de Vrijzinnige Jeugd. Meer weten? Lees hier.

Naar de middelbare school

De overgang naar de middelbare school is een enorm grote stap. Je laat je vertrouwde school waar alles en iedereen zo bekend was achter je om te starten in een nieuwe school met nieuwe klasgenoten, nieuwe leraren en nieuwe vakken. Naar de middelbare school gaan vraagt ook om een enorme toename in zelfstandigheid. Fietsend naar school, zelf uitzoeken hoe alles gaat in zo'n grote school. Wat een veranderingen allemaal. Tegelijkertijd is het ook flink wennen om plots weer de jongste te zijn op school.  

Zesdeklassers kijken er vaak naar uit maar voelen zich ook dikwijls erg onzeker. Tijdens een ganzenbordspel kregen ze de kans om vragen te stellen en te beantwoorden en hun onzekerheden met mekaar te delen. Zo ontdekten ze dat ze heus niet de enigen zijn die met vragen zitten en zich wat onzeker voelen..

Zit je nog met vragen? Het is altijd fijn als je in jouw omgeving mensen kent die je voldoende vertrouwt om mee te praten. Zulke mensen ken je zeker en vast wel. Maar soms blijf je met vragen zitten en voel je enige schroom om erover te praten met iemand die je kent. Kijk dan eens op de website van AWEL. Daar vind je heel wat informatie gerangschikt per thema (mijn gezin, mijn studies, verliefdheid, niet goed in mijn vel, ...)

Wij tekenen voor vrede! (wedstrijd)

Onze school neemt dit jaar deel aan de Vredesposterwedstrijd van de Mechelse Lions Club Leliëndal (onderdeel van Lions Clubs International) . Eén van de doeleinden van Lions Clubs International is het tot stand brengen en in stand houden van een geest van begrip tussen de volkeren van de wereld. Met deze Vredesposter proberen we kinderen te sensibiliseren voor een vreedzame en verdraagzame wereld. 

We gaan met de kinderen van het zesde leerjaar, tijdens de uren levensbeschouwing, aan de slag om de mooiste posters te maken.  Wereldwijd geven kinderen (tussen 11 en 13 jaar) in de vorm van een poster uiting aan hun gevoelens over Vrede. Achter elke tekening zit een bijzonder kind met haar of zijn ervaringen. 

Het thema van dit jaar is: "Journey of peace" oftewel "Een reis van vrede". De tekeningen van de kinderen worden beoordeeld door een deskundige jury onder andere bestaande uit vakmensen uit de kunstwereld. Zullen we in de prijzen vallen? Wij hopen het natuurlijk wel! Het mag gezegd worden ... Er zitten echte "pareltjes" tussen  :-)   

En jawel hoor ... Uit meer dan 1700 tekeningen werden er 2 van onze leerlingen gekozen. Proficiat! Wat een geweldig nieuws!  

Je wordt gezien

We willen natuurlijk dat boeven en terroristen zo snel mogelijk gevonden worden door de politie. Maar daar betalen we wel een prijs voor. We moeten een deel van onze anonimiteit en privacy opgeven. Vinden we dat oké? In deze les gingen we na op welke manieren we allemaal in de gaten (kunnen) gehouden worden. Sommige manieren zijn (lijken) onvermijdelijk, andere hebben we zelf in de hand. Hier bewust mee leren omgaan is meer en meer nodig. 

We keken naar de film "The Truman Show". In deze film speelt Truman Burbank zonder het te weten de hoofdrol in een realitysoap. Alles om hem heen is decor en zijn 'naasten' zijn acteurs. Wanneer Truman erachter komt dat zijn hele leven in scène is gezet, besluit hij zelf de regisseur te worden van zijn leven. Maar Christof, zijn geestelijke vader, is niet van plan om hem zomaar te laten gaan. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin